Sabambediende getuigt: sabam is de maffia

Ik, Siegfried Bakelants, werk al bijna acht jaar als bediende bij sabam en het klopt: sabam is de maffia. Het heeft acht jaar geduurd, maar eindelijk geef ook ik het toe. Luister:

Sabam werd in 1922 opgericht door Vlamingen en staat voor Société d’Auteur Belge – Belgische Auteurs Maatschappij.

Sabam is een cvba, dus geen vzw of een bvba, maar een collectieve. Sabam heeft ook niets met de overheid te maken.

Sabam maakt geen winst.

Als je wil, kan je zelf een beheersvennootschap oprichten. Er zijn er meer dan 20 in ons land alleen al. Ze worden gecontroleerd door een controlecel bij de FOD Economie en binnenkort ook nog door een regulator. Check. Dubbel check.

Sabam beheert de auteursrechten van 38.000 eigen leden. Dit kunnen auteurs, componisten of uitgevers zijn, maar ook mensen uit de literatuur, theater, beeldende en audiovisuele kunsten. Ze zijn niet verplicht om lid te zijn van een beheersvennootschap maar kunnen desgewenst zelf kiezen waar ze zich aansluiten in binnen- of buitenland.

Sabam is ook lid van cisac, een internationaal overkoepelend geheel van beheersvennootschappen. Dus sabam vertegenwoordigt niet alleen haar leden, maar ook de leden van die verenigingen. We zeggen dus dat sabam een nationaal en internationaal repertoire vertegenwoordigt. Dat repertoire staat trouwens op de website van sabam.

Het gaat om 48.000.000 werken. Ter vergelijking: spotify of deezer spreken van een repertoire van ongeveer 20.000.000 werken.

Er werken 300 mensen. Aan het hoofd staat een CEO. Er is maar één kantoor en dat is in Brussel.

De 38.000 leden van sabam komen elk jaar samen tijdens een algemene vergadering en kiezen dan een voorzitter van de raad van bestuur. Hij is niet de baas van sabam. Nu is dat Stijn Coninx. De voorzitter van de raad van bestuur van cisac is trouwens Jean-Michel Jarre. Een coole gast.

Sabam mag nooit geld vragen, en doet dat ook niet, als het niet gaat om het gebruik in het openbaar van haar (inter)nationale repertoire.

Sabam wil geen internettaks of een piracy taks of hoe het ook wordt genoemd. Sabam wil ook niet weten of je illegaal hebt gedownload. De BAF in België of BREIN in Nederland willen er wel iets aan doen. De overheid bepaalt of dit belangrijk is of niet. In Frankrijk, Japen en de VS vinden ze dat belangrijk. In België niet.

De Nederlandse tegenhanger van sabam is buma stemra.

Sabam heeft een omzet van ongeveer 140.000.000 €. Dat zijn allemaal auteursrechten.

99% van de videoclips die op you tube staan, zijn in overtreding met de algemene voorwaarden van you tube zelf. Je moet namelijk de toestemming hebben van de auteur van een liedje als je dat liedje wil gebruiken samen met beeld. Daarom dat you tube soms een filmpje verwijdert, niet sabam dus. Ook als je muziek niet op soundcloud kan zetten, is dat niet de schuld van sabam.

Algemene voorwaarden van sociale media worden een hot topic.

Ook de auteur van het liedje dat je beluistert op you tube krijgt auteursrechten. You tube heeft hiervoor een overeenkomst met sabam en betaalt auteursrechten op basis van haar inkomsten. Je begrijpt dat het om minder dan centiemen gaat per view. Een auteur kan wel veel geld verdienen dankzij het monetizen van zijn videoclip. Dan worden er reclameboodschappen in een clipje geplaatst. Ook per stream op deezer of spotify krijgt een auteur auteursrechten. Je begrijpt dat het om minder dan centiemen gaat per stream. Auteurs krijgen ook royalties, maar bijna iedereen klaagt erover dat die te laag zijn.

Opbrengsten van verkoop van muziek of boeken zijn royalties. Dat is iets anders dan auteursrechten.

Ook met plagiaat heeft sabam niets te maken. Sabam beslist niet wanneer er iets geplagieerd is. Een rechter doet dat.

Sabam beschermt niet en geeft geen copyright of iets dergelijks. Sabam heeft ook niets te maken met patenten.

Het symbool © mag je zomaar gebruiken.

Het is aan de auteur zelf om te bewijzen wanneer hij iets heeft gemaakt. Hij kan hiervoor een exemplaar naar zichzelf opsturen met de post en de brief in gesloten omslag bewaren. Hij kan een depot doen online of bij een notaris.

Het principe van het auteursrecht is dat als iemand iets maakt, hij daarvan meteen de intellectuele eigenaar is. En als iemand anders er iets mee wil doen, dan heeft hij de toestemming nodig. Dat staat zo zelfs al heel lang in de wet.

Bijna iedereen kan hiermee leven.

Als een auteur 70 jaar dood is, dan komen al zijn werken terecht in het publiek domein en mag iedereen ermee doen wat hij of zij wil.

De huidige wet dateert van 1994. Toen bestond facebook nog niet. Sabam heeft de wet niet geschreven.

De auteurswet heeft niets te maken met vrije meningsuiting. Sabam wil niets liever dat bijvoorbeeld auteurs zich vrij kunnen uiten. Sabam is tegen elke vorm van censuur.

De auteurswet heeft ook niets te maken met privacy. Sabam wil niets liever dan dat ieders privacy wordt gerespecteerd.

Als je als auteur wil dat iedereen je werken gratis mag gebruiken, dan kan dat. Of als je zelf wil beslissen wat de voorwaarden zijn, dan kan dat ook.

De auteurs beslissen dan zelf of zij al dan niet de toestemming geven, eventueel in ruil voor geld. Ze hebben zelf beheersvennootschappen opgericht om dat te doen in hun naam.

Auteurs zijn tevreden over hun auteursvereniging, anders zijn en blijven ze geen lid. Ze bepalen zelf hoe hun vereniging werkt en wat het tarief is in ruil waarvoor mensen hun werken in het openbaar mogen gebruiken.

Als je iets in het openbaar gebruikt van een auteur die sabam vertegenwoordigt, betaal je sabam.

Sabam vraagt om de oppervlakte, de inkomprijs en het bedrag dat je aan de dj, artiest of band hebt betaald, door te geven. Sabam wil namelijk weten hoe grootschalig jouw feest is.

Doe eerst een simulatie op de website van sabam zodat je kan inschatten hoeveel het zal kosten. Dit valt meestal goed mee.

Sabam betaalt dat geld dan aan die auteur. De auteur krijgt of trekt sabam.

Enkel auteurs krijgen auteursrechten. De uitvoerders (muzikanten, zangers en acteurs), en soms zijn dit dezelfde mensen als de auteurs, krijgen naburige rechten. Deze rechten bestaan naast de auteursrechten. Het zijn de buren.

Ook producenten krijgen naburige rechten. Zij zorgen ervoor dat de muziek op de markt komt. We noemen ze soms ook platenmaatschappijen of labels.

De uitvoerders, artiesten zo je wil, krijgen hun naburige rechten in België via playright. De producenten via simim. Als je werken in het openbaar gebruikt van uitvoerders en producenten die playright en simim vertegenwoordigen, betaal je de zogenaamde billijke vergoeding.

Sabam wil heel graag dat je maar één factuur zou krijgen voor zowel auteursrechten als naburige rechten. Want nu moeten alle mensen met een zaak waar klanten komen of organisatoren van een feest betalen voor twéé dingen die bijna hetzelfde lijken, maar het dus niet zijn. Dat willen die mensen niet en sabam ook niet. En ze willen allebei duidelijkheid.

Sinds 2009 gaat het zelfs nog verder. Vanaf dat moment moeten mensen met een zaak ook auteursrechten en naburige rechten betalen voor de ruimtes waar enkel personeel mag komen. Dit zijn bijvoorbeeld werven, ateliers en kantoren. Deze zaken krijgen al wel één factuur voor de auteursrechten en naburige rechten samen. Als de zaak echter minder dan 9 mensen in dienst heeft, betaalt ze niets. Zulke zaken worden namelijk beschouwd als familiebedrijven. Ook al werkt daar niet alleen familie.

De baas van een truckchauffeur betaalt niets als zijn chauffeur naar muziek zou luisteren in zijn truck.

Alles is netjes onderhandeld. Sabam praat graag met federaties en vertegenwoordigers van bepaalde federaties, bijvoorbeeld van jeugdhuizen, festivals, horeca, steden en werkgevers.

Trouwfeesten, doopfeesten, communiefeesten, lentefeesten, begrafenissen, verjaardagen, jubilea,… worden ook beschouwd als gelegenheden binnen uw familiale kring. Ook al komt er niet alleen familie.

Sabam vindt tomorrowland cool.

Je vraagt alleen maar toestemming aan sabam als je het repertoire dat sabam vertegenwoordigt, wil gebruiken. Basta vroeg deze toestemming ook. Ze hadden dat niet moeten doen. Ze verzonnen de liedjes en namen van auteurs. Het geld werd teruggestort.

Sabam heeft ook gevoel voor humor.

Als je een toneelstuk brengt en je gebruikt een tekst van een auteur, dan heeft die auteur recht op een vergoeding. Hij kan hiervoor lid zijn van een beheersvennootschap. De organisator van het toneelstuk betaalt de rechten en de auteur van de tekst krijgt het geld.

Als je een feest geeft, weet je niet op voorhand welke muziek er zal worden gespeeld. Dat weet sabam ook wel. Maar sabam wil achteraf graag weten of je haar repertoire hebt gebruikt, zodat ze de rechten kan uitbetalen aan de auteurs.

De band of dj krijgt dus de vraag om een playlist in te vullen. Als die band of dj zelf ook auteur is van liedjes die er werden gebracht, heeft hij of zij daar zelfs alle baat bij.

Sabam gelooft in finger printing. Dat is een programma dat muziek herkent. Je hebt misschien al gehoord van shazam. Op een dag gaat overal en altijd muziek die wordt gespeeld, herkend worden, zodat sabam haar geld perfect kan uitbetalen aan haar leden.

Als sabam geen playlist krijgt, wat doet sabam dan met het geld? Dan gebruikt sabam alle playlisten die ze wel heeft gekregen, de playlisten van radio en tv en hitlijsten, om op die manier de auteursrechten die ze heeft gekregen toch bij auteurs te krijgen. De leden van sabam vinden dit oké.

Een kleine auteur is een kleine auteur. Een grote auteur is een grote auteur.

De kans dat er iemand van sabam zal langskomen op jouw feest is bijna onbestaande. Sabam doet bijna alles via het internet en is erg gemakkelijk te bereiken via email en telefoon.

Sabam verstuurt ongeveer 300.000 facturen per jaar.

Je moet niet betalen voor voorleesuurtjes.

Het kost 31€ om als auteur deel uit te maken van sabam. Er is geen jaarlijks lidgeld. Hoe meer auteurs lid zijn, hoe sterker ze staan.

Als een liedje op een nationale radiozender komt, krijgen de auteurs hiervoor ongeveer 6€ per minuut.

Een lid van sabam laat weten welke werken hij of zij heeft gemaakt zodat sabam weet aan welke auteur het eventuele geld moet worden overgemaakt.

Een lid geeft ook zelf playlisten door aan sabam. Dat is in zijn of haar voordeel.

Als je een sample wil gebruiken maakt het niet uit hoe lang die duurt, je hebt altijd de toestemming nodig van de oorspronkelijke auteur.

Een definitie van het woord cover bestaat niet.

Sabam moet een deel van haar geïnde auteursrechten volgens de wet besteden aan sociale, educatieve en culturele activiteiten. Sabam doet dat onder de naam sabam for culture.

Alle auteurs die lid zijn van sabam maar niets met muziek doen, heeft sabam gegroepeerd onder de naam artes.

Een auteur kan lid zijn en zich enkel laten vertegenwoordigen voor een bepaald grondgebied, bijvoorbeeld België. Hij kan zich ook enkel laten vertegenwoordigen voor een bepaalde discipline, bijvoorbeeld theater.

Dj’s hebben zelf aan sabam gevraagd om een dj licentie aan te bieden. In ruil voor het betalen van naburige rechten (sinds vorig jaar betalen ze hiervoor géén auteursrechten meer) mag een dj een kopie maken van een legaal aangekocht werk om met die kopie in het openbaar te gaan draaien. Dj’s zijn cool.

Het woord kopie bestaat binnen enkele jaren niet meer.

Je kan alles online doen.

Je informeert je best altijd eerst. Over alles.

Je moet een eigen mening hebben.

Niemand betaalt graag sabam.

Ik werk graag voor sabam.

@djsigiisdood

video: wat doet sabam?

132 thoughts on “Sabambediende getuigt: sabam is de maffia

  1. Onlangs een optreden in mijn café gehouden. Bandje niet aangesloten bij sabam, enkel eigen nummers, geen inkom gevraagd. Ik bel naar Sabam : geen probleem. Dag voor optreden een mail binnen. Iemand van Sabam had de online reclame gezien en vroeg toch om een stapel documenten in te vullen. Pas na nog eens een half uur telefoneren heb ik vernomen dat ik toch een aanvraag had moeten doen. Dus netjes papieren ingevuld, playlist laten opstellen, …. Had die dag wel iets beters te doen. Misschien geen maffia, maar ze doen toch erg hun best om aan geld te geraken.

  2. en blijven rond de pot draaien over concrete mistoestanden ..
    het festival waar ik naar refereerde en waar je blijkbaar niet wil op antwoorden heeft enkele jaren geleden héél uitvoerig de pers gehaald (zij het in kleine artikels). De naam ontgaat me, maar het was een klein initiatief in het Gentse rond alternatieve muziek. Alle bands speelden enkel eigen muziek, geen enkele aangesloten bij Sabam of aanverwante… en toch heeft het hen bijna 3 jaar juridische strijd gekost om sabam uit hun nek te halen.
    en kom weer niet af met die voorafgaande verklaring hé ! Het omdraaien van de normale logica heet zoiets.
    Een cafe dat geen sterke drank schenkt moet geen vergunning aanvragen, punt. Zij moeten ook géén verklaring indienen dat ze dat niet zullen doen.
    Michael Schack en Sioen mogen voor mij gerust hun boterham verdienen hoor, maar laat het op een eerlijke en vooral transparante manier gebeuren. En laat ze vooral op tijd hun centen krijgen en met zo weinig mogelijk dat “achter blijft” binnen de organisatie van sabam.
    Je bent overigens wel specialist in niet antwoorden hé … “zoek het op”, “informeer je” zijn de meest gelezen antwoorden. Ik heb in het verleden genoeg uren op die website doorgebracht, ik ga ze niet vanbuiten leren.

  3. Als ik 500 personen heb, weet je exact hoe groot mijn evenement is.
    Wat die mensen dan aan tickets betalen of drinken is toch totaal naast de kwestie.

    gedwongen: heb ik een andere keuze dan ? (ja rechtenvrije muziek spelen)
    onduidelijk: lees eens door de reacties op je blog. zegt volgens mij al genoeg
    geen protest: zoals gezegd, ik mag protesteren wat ik wil, er wordt dadelijk met ‘legal action’ gedreigd en wat doen een klein organisatortje dan…capituleren, want ik heb niet de cash en de tijd voor een rechtszaak.

  4. dag allemaal, bedankt voor jullie talkrijke reacties! Ik neem ze allemaal mee in mijn job!
    Mijn excuses voor mijn soms korte reacties!
    Bij het minste, spreek me aan via de sociale media, u weet me te vinden.

  5. “De kans dat er iemand van Sabam zal langskomen op jouw feest is bijna onbestaande. Sabam doet bijna alles via het internet en is erg gemakkelijk te bereiken via email en telefoon.”

    Waar haal je dit, komaan Sigi… 5 jaar feesten gegeven. Elke, maar dan ook elke keer was de SABAM controleur er. Hij maakte er een sport van. Ik kwam hem onlangs tegen in de winkel en vroeg hem: “En? Werk je nog voor de maffia?” Hij moest er mee lachen. Ik niet.

    Jaren hebben we ons best gedaan om underground dj’s aan het grote publiek te presenteren. Muziek die grotendeels niet bij jullie geregistreerd was. Om dan na events facturen te krijgen van meer dan 1000 euro. En ja we vulden lijsten in. Of we het repertoire konden controleren? Nee hoor. Facturen gebaseerd op wat? Meerdere keren telefonisch contact gehad. Jazeker. Om gewoon uitgelachen te worden in ons gezicht. Jonge snaakjes waren we. Idd, we waren jong, chaotisch, aan het leren. Maar we waren vooral enthousiast en gepassioneerd. Naïef ook.

    Het was misschien niet de taak van SABAM om jonge gasten zoals wij toen te informeren, maar zou het niet gewoon goed en verantwoord zijn om dat wel te doen? Het zou de vele frustraties, sommige gegrond andere ongegrond, kunnen vermijden of toch minimaliseren. Dat die informatieoverdracht vandaag beter is kan gerust zijn en moedig ik alleen maar aan. Maar kom niet af met onwaarheden als ‘SABAM komt niet langs op fuiven’. Je hebt toch ook wel de mannen van Basta gezien (het was trouwens dezelfde controleur).

    Op een bepaald moment (lees na een factuur van 3000 euro en dreigementen met gerechtelijke procedure) plooiden we. Er was weinig aan te doen. De facturen werden in onze berekeningen mee opgenomen en we betaalden alles correct. Wat er met dat geld gebeurd is weet ik niet. We vulden zoveel mogelijk local guys op onze lijsten in. Ik hoop dat ze er tenminste een deel van gekregen hebben.

    Ik ben voorstander van instanties die auteurs beschermen. Maar wordt het niets eens tijd om de kop uit het zand te halen? Je verstoppen achter wetgeving van 20 jaar en ouder is toch niet meer van deze tijd? Moet SABAM dat alleen oplossen? Zeker niet. Moet jij daarvoor shit naar je kop krijgen. Nog veel minder. Het feit dat er zoveel controverse is, duidt gewoon de slechte communicatie aan. Mocht die een stuk transparanter en duidelijker verlopen, wat eenvoudigere tarieven bijvoorbeeld, er zou veel minder shit komen. Moderne technieken zoals finger printing zijn cool, maar een duidelijke service offering is nog cooler.

    Ik hoop dat je intern niet te veel miserie hebt opgelopen. Ik moedig jouw manier van communicatie wel aan. Succes met de follow up 😉

  6. Beste Siegfried,

    Alle respect voor wat u hier probeert te doen, Sabam moet inderdaad zijn blazoen oppoetsen en ik ben zeker van de goede bedoelingen van zijn werknemers en wil zelfs geloven dat er inspanningen worden gedaan om alles transparanter te maken.
    Maar ik ben dit nu al even aan het volgen (heb echt alles van a tot z gelezen) en moet eerlijk toegeven dat daar waar ik in het begin uw reacties best te pruimen vond, ik ze nu eerder betuttelend, soms onderhuids beledigend en vaak naast de kwestie vind.

    Je maakt het jezelf vind ik soms iets te gemakkelijk door te zeggen “informeer u” of “lees de blog” en dergelijke. Al moet ik nog steeds toegeven dat je op z’n minst de moeite neemt om de mensen de juiste weg te wijzen om een antwoord te vinden op bepaalde vragen door een link te posten., waarvoor mijn respect en dank.
    Wat me echter mateloos stoort is het “laat de voorbeelden maar komen”. Ik vermoed dat je maar al te goed weet dat bitter weinig kleine organisatoren en beginnende muzikanten die bij jullie lid zijn hun correspondentie bij houden. M.a.w. zijn die mensen niet in staat om voorbeelden voor te leggen. Die mensen doen dat niet omdat ze ervan moeten leven en zijn ook niet bewust dat ze facturen beter bijhouden, laat staan dat ze beseffen dat ze ook mails en andere correspondentie moeten bijhouden. De grote vissen in de vijver die er wel van moeten leven houden die dingen natuurlijk wel bij want zij kunnen ten allen tijde door de dienst BTW-ontvangsten en andere FOD’s gevraagd worden om documenten ter controle voor te leggen. Die grote vissen zullen denk ik ook sneller hun centjes zien. Je dus verstoppen achter “laat de voorbeelden maar komen” is gewoon belachelijk.

    Wat dat repertoire betreft waar je kan kijken welke nummers bij jullie wel geregistreerd zijn en welke niet, is iets me niet helemaal duidelijk. Ik ben namelijk eens op zoek gegaan naar een paar bands (waaronder mijn vroegere bands) waarvan ik zeker ben dat die hun muziek hebben geregistreerd bij jullie en die nummers zijn niet terug te vinden. De bands vind ik wel terug. Bevat die lijst enkel de aangesloten leden of bevat ze ook de nummers? Zou leuk zijn om daar een antwoord op te hebben. Wat het systeem voor het zoeken betreft, ‘k vind het niet goed werken, als ik een artiest ingeef, op go klik, dan zoekt dat ding wel degelijk, als ik dan vervolgens een tweede artiest ingeef, dan doet hij niks meer, dan moet ik eerst op “back” klikken en dan pas doet hij het weer. Werkt niet echt makkelijk.

    Verder vind ik het wel fijn dat je met je blog heel wat discussie losweekt, alleen jammer dat mensen met positieve ervaringen hier ook niet zo vaak hun zegje komen doen zoals o.a. ene Tim. Dat zou denk ik het debat wat opentrekken en bepaalde dingen kunnen ophelderen. Dus mensen met positieve ervaringen met Sabam, laat jullie horen.

    P.S. : Siegfried, probeer in je antwoorden even respectvol te blijven als in ’t begin van de commentaren (kan wel begrijpen dat dat niet altijd even makkelijk is, maar toch)

  7. Pingback: Young Prozzz Café #2: Conversation Management voor SABAM | siegfried bakelants

  8. Met veel interesse heb ik je blog gelezen maar ik vind geen (duidelijk) antwoord op volgende vraag (ondanks dat ik al veel online heb zitten zoeken…):
    Mag je als DJ nu wel of niet gebruik maken van online streaming diensten als Spotify en Deezer? Je betaald hiervoor, meestal rond de 10€ per maand, zij betalen voor de gestreamde nummers een bedrag van rond de 0,001€ en met je premium abonnement kan je je playlisten ook offline beluisteren via je smartphone of tablet. Op zich is dit dus legale muziek naar mijn mening. Ze komen ook voor op de legale download lijsten op http://www.anti-piracy.be/legaal-downloaden/.
    Ook het bekende VirtualDJ komt tegenwoordig met een gelijkaardige formule: ContentUnlimited subscription plans.
    http://www.virtualdj.com/products/contentunlimited.html
    Deze staat dan weer niet vermeld in de lijst…
    Hoe zit het hier nu mee, mag je deze gebruiken op een publieke fuif? En heb je hiervoor dan een DJ licentie nodig?
    Dat de organisatie zelf nog een SABAM bijdrage moet betalen is uiteraard evident.

    Alvast bedankt!

    • Dag GeuZ, bedankt voor je vraag. ik werk wel niet meer bij SABAM, maar help je graag. want neen dat mag niet om ermee in het openbaar als dj mee te gaan draaien. check de algemene voorwaarden van bv. spotify en je leest dat ze een ‘licentie voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik’ geven, dwz je mag enkel die muziek binnen de familiale kring draaien. contacteer bv een poppunt voor meer hulp. groetjes!

  9. Siegfried,
    Hoop dat deze blog niets te maken heeft dat je niet meer bij Sabam werkt. Bedankt voor je snelle reactie.
    Ik zal poppunt zeker nog contacteren voor de vragen die ik nog heb, oa.:
    Wat is de definitie van familiaal gebruik? Dit wordt vaak anders geïnterpreteerd? Valt een privé trouwfeest in een feestzaal met familie, vrienden en collega’s hieronder? Wat met een verjaardagsfeest, personeelsfeest, straatfeest buren?
    En idd, Spotify geldt enkel voor persoonlijk niet-commercieel gebruik in familiale kring. Maar de formule ContentUnlimited van Virtual DJ zegt hier zelf niets over. In de terms of use van Grooveshark zelf lees ik wel dat je je account niet mag doorverkopen of de site voor commercieel gebruik mag misbruiken. Maar doe je dit als je deze oplossing gebruikt voor het draaien op een fuif, met een DJ licentie en waar de organisatie ook nog SABAM betaald…

    Ivm. de DJ licentie:
    Deze heb je nodig als je kopies maakt van legale downloads of je CD collectie ript als mp3 en je via USB of SD draait,… Je hebt GEEN DJ licentie nodig als je de laptop gebruikt waarmee je de download gedaan hebt rechtstreeks op de harde schijf. Tot zover duidelijk… Maar toch ook weer een aantal technische vragen hier rond (ik zit zelf ook in de IT branche ;-)… wat als ik op de laptop gebruik maak van een virtuele machine (vmware player met eigen virtuele harde schijf)… of ik gebruik een online server en online storage… in de nabije toekomst gaat dit perfect mogelijk zijn via 4G… Windows 8 heeft zelfs een versie die op een USB stick geïnstalleerd kan worden (Windows To GO). Als ik muziek via iTunes download via Windows to Go rechtstreeks op deze USB stick dan zou ik deze ZONDER DJ licentie rechtstreeks in een Pioneer CDJ-2000 mogen steken… Of toch weer niet? Zoals ge ziet… de technologie begint volgens mij de wetgeving en regelgeving in te halen…

    Hoop dat Poppunt (of SABAM) hier antwoorden op kan formuleren of eventueel een FAQ opzetten.

Geef een reactie op jean Reactie annuleren