F*CK #SABAM, 1 jaar community management

F*CK SABAM, verder geraken de meesten niet. En meestal staat het ook nog eens op de verkeerde plek in een doodlopende straat. Hihi haha hoho wat zijn we toch allemaal leuk bezig! De auteurswet zal zoals elke wet altijd achter de feiten aanhollen en dáár moet iets aan gedaan worden. Maar ondertussen profiteren enkele politici wel van dat slechte imago van vooral SABAM om er electoraal succes mee te boeken. Arme auteurs… Alhoewel er een enkele politicus al wel eens tegen de stroom durft in te gaan, maar zelf wacht ik nog steeds op een telefoontje over SABAM.

Er zijn journalisten die niet eens de moeite doen om er het juiste logo van SABAM bij te zetten, de juiste afkorting te geven, even te bellen met de woordvoerder, zich in te lezen, correct te citeren,… laat staan om voorbij de F*CK SABAM te gaan. Want dat is toch het enige wat zal overblijven. Alhoewel er een enkele journalist al wel eens tegen de stroom durft in te gaan, maar zelf wacht ik nog steeds op een telefoontje over SABAM.

SABAM IS NIET COOL

Zuur ben ik niet, integendeel. Ik heb zelfs begrip voor die journalisten en politici. Het is natuurlijk de schuld van SABAM zelf: jarenlang agressief of zelfs niet communiceren en tja, daar zitten we dan he… Respect zal verdiend moeten worden, bijvoorbeeld via de sociale media. De naam SABAM moet in ieder geval niet veranderd worden, iedereen kent ons toch, die gluiperige inspecteurs die niet voor rede vatbaar zijn… Auteursverenigingen (er zijn er meer dan 20 in ons land) en bij uitbreiding auteurs- en naburige rechten zullen toch nooit cool worden. Maar SABAM moet het niet leuk maken, wel makkelijker, en dat zowel voor de auteurs als voor de klanten. Punt.

En wat centraal staat in dat verhaal zijn playlists en de story errond. Je speelt als amateurgezelschap een stuk van Lanoye, Lanoye krijgt de auteursrechten. Je hebt een kapsalon, euhm… wie krijgt het geld dan? Daar wringt het schoentje. Tomorrowland vergat namelijk iets, iets waar ze nota bene zelf een kei in zijn: de kracht van de fans. Naast terecht verheerlijken en genieten, posten ze in real time ook playlists van hun favo dj’s. Zoek het maar eens op. Alleen al op basis hiervan zou het geld dat TL moet betalen, perfect buitengaan. Waar wacht bijvoorbeeld Spotify trouwens op om een samenwerking met TL aan te gaan en live de playlist aan te bieden van de DJ at work? De auteursverenigingen zouden er ook van kunnen profiteren (hoewel in het TL verhaal de playlists ook allemaal via auteurs, uitgevers en zusterverenigingen tot SABAM komen). En dan nog maar te zwijgen van alle mogelijke fingerprinting-technieken en fantastische technologieën die in dit verhaal kunnen passen… ik geloof erin. Of zoals BUMA met Ableton opleidingen op scholen gaat geven over muziek maken. Wat een dromen!

SOCIALE MEDIA DUS

De mogelijkheden, de samenwerkingen, de passie,… het is enorm! Net als die kracht van de fans. Ik noem het social media 2.0: Tripadvisor, Yelp,… Een ondernemer heeft geen website meer nodig. Waar wachten overheden en belangengroeperingen dus op om opleidingen te voorzien over social media 2.0? Informatie komt alleen maar sneller en chaotischer op ons af, grijp in en profiteer ervan!

Het is leuk, conversation manager zijn. Echt waar. Social media zijn zo leerzaam en zijn een manier om constructief met journalisten en gesprekspartners om te gaan. Dus iedereen die argwanend is: helemaal nergens voor nodig! Maak ervan wat jij wil! Leer ervan! Gebruik het internet en je smartphone, maar wel op een respectvolle manier, want bedenk dat die smartphone helemaal niet zo smart meer is zonder muziek, film, tekst en beeld. En het zijn op de eerste plaats de auteurs zelf die dit nog meer moeten beseffen.

REPUTATION

Maar hoe verdien je als SABAM respect en ga je van NO reputation naar A reputation? Visie natuurlijk! En een gestroomlijnde, respectvolle organisatie, met plaats voor passie en informatie! En engagement! En dat van én met haar leden, haar partners, haar personeel, haar managers, haar directie en raden! F*CK the past, kiss the future!

 

 

Wilt u een lezing over SABAM, auteursrecht en/of community management met SABAM als case, aarzel niet om me te contacteren. 

Bedankt @jefstaes, @TheAfter, @sdegelaen en @gerriesmits voor de inspiratie.

Siegfried Bakelants @djsigiisdood

community manager SABAM @SABAM_Official

Advertisements

2 thoughts on “F*CK #SABAM, 1 jaar community management

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Déconnexion / Changer )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

You are commenting using your Facebook account. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

You are commenting using your Google+ account. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s