Muziekverkoop in België daalt met 12%, streaming goed voor 3% van totaal: een oproep!

Nochtans kwamen ze de vorige weken in Scandinavië met heel andere cijfers (zie: https://siegfriedbakelants.wordpress.com/2013/01/22/scandinavie-leert-ons-te-betalen-voor-muziek/). België is dus een slechte leerling.

We lezen op http://www.belgianentertainment.be/nl/bea_nieuws_detail/hooverphonic_wint_de_ultratop_download_award/ dat “uit de resultaten van 2012 blijkt dat het streamen van muziek haar plaats gevonden heeft want ze is vandaag in België goed voor meer dan 3% van de omzet van de totale muziekmarkt.” We hebben dus nog een weg af te leggen. Er zijn wel degelijk erg fijne diensten om te downloaden en te streamen: http://www.pro-music.org geeft een overzicht van het aanbod.

De vraag is of de Belgen zich illegaal te pletter downloaden. Een hele hoop doet dat ongetwijfeld. Dus waarom niet beginnen met bv. een spotje zoals voor een DVD (@StichtingBREIN) of een film dat piraterij niet mag? Waar zit de politieke wereld of vergapen zij zich ook op de reclames van de providers die alleen maar meer en sneller willen gaan? Sensibilisering is meer dan ooit nodig. Al is het maar om aan de kids duidelijk te maken dat je niets van Youtube mag rippen en dat er erg belangrijke info staat in de algemene voorwaarden van hun favoriete sociale medium. Internet is niet gelijk aan gratis.

Vinyl dan, grappig toch. Velen zijn van mening dat als je hier niet verkoopt, je nergens verkoopt. De Belgen eten graag alle soorten stijlen. De dj’s zorgen namelijk niet voor deze stijging, zij draaien niet meer met vinyl. Het gaat hier over de fancy exemplaren die bijvoorbeeld wel eens passeren op de @dwdd en je kan vinden in gespecialiseerde shops of worden aangeboden door labels en artiesten zelf op hun sites bij een nieuwe release. (Mijn exemplaar van de nieuwe van @theknifesweden werd trouwens al besteld via pre-order.)

Toch zijn het vinyl en streaming, hoewel ze mijlenver van elkaar lijken te staan, die het moeten doen. Eind december liet de creatieve sector keihard van zich horen toen er zou geraakt worden aan de roerende voorheffing op de auteursrechten. Waarom doen ze dat nu niet opnieuw? Het internet raakt hen namelijk nog harder: een achteruitgang van 12% van de totale muziekverkoop.

@HooverphonicOff zei het gisteren: ze leven vooral door de inkomsten van optredens, maar ook « Legal downloading to the rescue! ».

To be continued. Want crowdfunding werkt haast nooit leerden we ook deze week, maar soms wel natuurlijk.

Advertisements

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Déconnexion / Changer )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

You are commenting using your Facebook account. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

You are commenting using your Google+ account. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s