Conversatie met @Barttommelein

En ik houd woord! Dit is zeker geen aanval, maar het zijn nuances die ik aan het debat wil toevoegen. Let’s start the conversation!

Beste meneer Tommelein (@Barttommelein),

Na uw post (http://tommelein.be/2007/nl/nieuws.asp?id=2295) op 1 oktober als reactie op de open brief van de leden van SABAM (http://www.sabam.be/sites/default/files/pdf/open_brief.pdf) reageerde SABAM ook via onderstaand bericht op uw website. Uw medewerker Ruben stuurde ons een vriendelijke automatische ontvangstbevestiging en daar bleef het bij. Eenzelfde recht van antwoord kregen we trouwens ook niet van de pers… Ik houd van verduidelijking en volledigheid, vandaar dat ik nu onze post publiceer:

“Mr. Bart Tommelein, SABAM reageert op uw schrijven van 1/10/2012 op uw website.

Ten eerste waren het de auteurs, leden van SABAM die hebben gereageerd via een open brief (DS 1/10/2012) en niet “enkele artiesten”. Artiesten krijgen namelijk hun naburige rechten niet via SABAM. De leden van SABAM zijn immers auteurs, componisten en uitgevers die ervoor gekozen hebben hun auteursrechten door ons te laten beheren. Zij erkennen het weinig populaire imago van hun vereniging, maar laten wel blijken door hun open brief dat zij dankbaar zijn voor de return van SABAM: zonder een auteursvereniging zouden velen het namelijk veel moeilijker hebben om te blijven creëren.

SABAM heeft geen cijfers van eventuele terugbetalingen omdat dit niet nodig is. Bij forfaitaire inningen is de organisator het immers eens met het forfait zonder een playlist te bezorgen. Hij erkent het gebruik van ons (internationale) repertoire en betaalt hiervoor netjes de nodige rechten. Wanneer er volgens de algemene voorwaarden van een aanvraag wél een playlist wordt bezorgd, zal deze onderzocht worden om te bepalen of de klant – organisator moet betalen en zo ja, hoeveel. Zo ook in het geval BASTA, waar de aanvragers bekenden dat ze een verzonnen playlist verstuurden en dit daarom werd rechtgezet.

U beweert tenslotte (net zoals u al in 2010 deed en waardoor we opnieuw ten onrechte in een negatief daglicht komen) dat er nog 472.054.171 euro op onze rekening staat. Dat is pertinent onjuist en dat weet u. We vragen u om de cijfers correct mee te geven aan pers en publiek. Het gaat hier ten eerste over 296 miljoen euro cumulatieve netto kosten verspreid over 12 jaar (!) (of een gemiddelde van 24,6 miljoen euro per jaar) die u in elk jaarverslag in detail zal terug vinden, ook op onze website. En de overige 176 miljoen euro waren nog rechten uit te keren op 31/12/2010, zoals er op het einde van elk boekjaar gelden op onze rekening blijven omwille van lopende juridische dossiers, omwille van laattijdige betalingen door onze klanten, omwille van de verdeling van de uitvoerings- en mechanische rechten in het jaar ná inning en omwille van rechten die er soms jaren over doen om verdeeld te worden wegens het ontbreken van correcte playlists en documentatiegegevens.

U, en enkele persmensen, blijven zichzelf herhalen en SABAM en haar leden, zo bleek, zijn dit meer dan beu.”

De aangehaalde cijfers worden op deze manier dus perfect uitgelegd. Denkt u trouwens echt dat ik voor een firma zou willen werken die ontransparant is over haar tarieven en jaarcijfers? SABAM beheert één van de mooiste producten die er bestaan: het auteursrecht. De gebruikers van ons repertoire genieten van de fantastische creaties gemaakt door onze leden en zij op hun beurt genieten van de gekregen auteursrechten beheerd door hun vereniging. In de open brief leggen ze tenslotte uit dat ze weten waarmee SABAM bezig is en geven ze gezonde en opbouwende kritiek. Dit kan ik alleen maar toejuichen! Meer van dat!

Op 22 oktober (http://tommelein.be/2007/nl/nieuws.asp?id=2302) reageerde u ook op de open brief van onze CEO aan u persoonlijk gericht (http://www.sabam.be/sites/default/files/pdf/tommelein.pdf). U vond de brief in uw brievenbus want op onze site heeft u hem niet gevonden. U verwijst onderaan in uw post van 22 oktober namelijk naar ons persbericht van 25 september… Opnieuw stuurde ik een rechtzetting, Ruben bevestigde voor ontvangst, en opnieuw bleef het daarbij…

Ik kijk persoonlijk dus erg uit naar uw onderbouwde argumentatie en concrete voorstellen, want die las ik vooralsnog niet. Ook ben ik benieuwd van wie u zoal steun kreeg en wat ze u zeiden. Deze mensen kunnen altijd SABAM contacteren. U kan trouwens zelf ook met een organisatie beginnen. Er zijn namelijk een twintigtal representatieve verenigingen en beheersvennootschappen van auteurs, artiesten, producenten en uitgevers in dit land, dus u zal tussen een mooi gezelschap terechtkomen. U kent enkel SABAM denk ik want een juist vocabularium hanteert u niet in dit debat.

Met vriendelijke groeten,

Siegfried Bakelants (@djsigiisdood)

🙂 zo, dat moest eruit!

Advertisements

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Déconnexion / Changer )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

You are commenting using your Facebook account. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

You are commenting using your Google+ account. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s