Ik ben de community manager van SABAM.

Waar is deze hipster aan begonnen? Oké oké, niet zagen, niet nadenken, springen, doen! Een lijstje met een duidelijk omschreven dagindeling zal ik niet hebben en een eenzijdige functieomschrijving al evenmin. Met andere woorden: een dag in het leven van een community manager zoals http://blaisegv.com/community-manager-careers/a-day-in-the-life-of-an-online-community-manager-or-head-of-community/ gaat er bij niemand van ons hetzelfde uitzien. Laat staan dat je haarfijn de ROI kan berekenen. Het zal dus een kwestie zijn van overtuigen (win win win). Toch is iedereen het er over eens dat een firma als SABAM er wel degelijk eentje nodig heeft. In het verleden maakten alle firma’s snel een Facebook- of Twitterprofiel en klaar. Ze vonden wel iemand die het erbij nam. Tegenwoordig heeft het kind een naam en is het meer en meer een fulltime job, mee met onze tijd. Heel de dag op het internet om te monitoren wat er over jou wordt gezegd, om de verschillende profielen te beheren en vooral de conversation (@StevenVB) aan te gaan. Een community manager moet luisteren, plannen, publiceren, netwerken, crisis managen en samenwerken. Ik vrees dus dat het langer zal duren om uit te leggen wat ik op een dag doe dan dat die dag zelf zal duren…

Voorlopig bestaan er nog geen profielen van SABAM. Nog even geduld dus, je moet nog niet zoeken. Eerst bekijken wat de binnen- en buitenlandse auteursmaatschappijen doen en zowaar een opleiding volgen (Certificat en Community Management @IchecBrussels). Want er zijn nog wel wat vragen die beantwoord moeten worden. Gaan we aparte accounts maken in het Frans en het Nederlands? Twitter en Facebook oké, maar wat met Yammer voor intern gebruik, Youtube, RSS, Linkedin, de App Store? Mag alles, juridisch gezien? Want wij mogen zéker geen fouten maken tegen de auteurswet. Maar wie leest er eigenlijk de Terms of Use van zo’n websites? Welke touchpoints voorzien we op onze website? Stellen we een charter met huisregels op voor de gesprekspartners? Wat releasen we waar en wanneer? Hoe gaan we een crisis voorbereiden? Woorank, Google Trends, Netvibes en Hootsuite installeren?

Het draait immers om service, extra service, betere service, aanwezigheid. De content zelf lijkt op de tweede plaats te komen, maar dat lijkt natuurlijk alleen maar zo. We moeten goede service leveren om klachten te vermijden en vanaf het begin klaarstaan voor de (potentiële) gebruiker van het (inter)nationale repertoire van SABAM en onze (potentiële) leden, de auteurs, componisten en uitgevers. En dat vanuit een niet stuk te krijgen positivisme dat bij mij voortkomt uit vorige jobs binnen de customer service. Mensen helpen, quoi. Uitleg geven over ons o zo nobele product. Naast onze kosten gaat 80-85% van onze jaarlijkse omzet naar kunstmakers die het allemaal verdienen.

En SABAM is niet de enige die wil helpen, denk maar aan de infosessies waar ik al aan deelnam of aan deel zal nemen van Playright, Kunstenloket, Poppunt (@Poppunt) (op zaterdag 10 november 2012 in Vooruit Gent trouwens Play&Produce),… En helpen wil zeggen dat er plaats is voor alle meningen en respect voor ieders keuze. Want kids, het auteursrecht is niet eenvoudig!

Sinds enkele weken zit ik als community manager op de communicatiedienst van SABAM. En met de heisa in de pers drie weken geleden ben ik er meteen moeten invliegen. Het gaat moeilijk zijn om iedereen te informeren en te overtuigen. Men gaf zelfs een foute afkorting van SABAM, wat niet werd rechtgezet. Daarom ook dat ik nu dit medium kies, een blog, om de SABAM conversatie te starten als een open en eerlijke conversatie, met de pers, en uiteraard ook met Bart Tommelein en andere belanghebbenden en alle geïnteresseerden. Er raken namelijk veel nuances verloren in de hitte van de opiniestukken of de lezersbrieven. Ook allemaal interessante conversatiekanalen natuurlijk, maar toch heb ik altijd het gevoel dat deze ‘conversaties’ neigen naar eenrichtingsverkeer en soms zelfs dovemansgesprekken.

Tenslotte wil ik enkele twitteraars bedanken voor de steun, hulp en/of wijze woorden. Ik ga ervoor! Bedankt David Hachez ICHEC (@TheAfter), Katrijn Windey CM (@katrijn_windey), Ben Serrure (@BenSerrure), Jeff Knight SOCAN (@SOCANmusic), Sara Lemmens SABAM (@nicnac82), Thomas Tielemans Young Prozzz (@ThomasTielemans), Laura Wielockx Kunstenloket (@Kunstenloket), Niel Staes (@NielStaes), Bart Michiels  (@bartmichiels), Geert De Blaere NEWS (@GeertDeBlaere), Frederik Tibau Data News (@frederiktibau), Heidi Wulff (@HeidiWulff), de groep Online Community Manager – Belgium op Linkedin, Katel Fréson (@Katelfreson) en Peter Decuypere (@peterdecuypere). Wat een medium trouwens, Twitter. Belgen, waar wachten jullie op om dit eenvoudige dashboard te omarmen?

Enfin, over content, e-reputation (typ gerust mijn werkgever eens in op Google) en SABAM zelf ben ik nog niet eens begonnen. Dat is voor volgende blogs!

Op naar WordPress, Feedburner en Dlvr.it.

Siegfried Bakelants (@djsigiisdood)

8 thoughts on “Ik ben de community manager van SABAM.

  1. Onder het motto ‘perception is reality’ wens ik meneer Sigi veel succes met het rechttrekken van foute percepties rond SABAM. De heersende e-reputation is in mijn kopje ook niet je dat, dus kom op met die content, vent…!

  2. Jawadde, dat zal niet makkelijk zijn. Ik doe community management op Mobistar wat al serieus moeilijk kan zijn bij moment, maar dit… Respect! En veel succes 🙂

  3. Ping : Ik ben de community manager van SABAM. | Social media 2.0 | Scoop.it

Laisser un commentaire

